• Home
  • Onze school
    • Sfeerimpressie
    • Groepsaanbod
    • Visie en missie
    • Schoolgids
    • MR/AC
    • Ons team
  • Schoolnieuws
  • Jaarkalender
  • Informatie
    • Praktische informatie
  • Contact
  • Home
  • Onze school
    • Sfeerimpressie
    • Groepsaanbod
    • Visie en missie
    • Schoolgids
    • MR/AC
    • Ons team
  • Schoolnieuws
  • Jaarkalender
  • Informatie
    • Praktische informatie
  • Contact
  • Kom langs!

    Klik hier voor het maken van een afspraak
    Welkom op de website van basisschool Prins Bernhard
  • Jaarkalender
    5 mrt
    Rapport mee naar huis
    8 mrt
    Rapportgesprekken
    17 mrt
    Open dag voor nieuwe ouders
    17 mrt
    Juf Everdien jarig
    22 mrt
    Vergadering GMR
    Bekijk het volledige overzicht

Groep 7

Informatie groep 7 2017-2018
We willen dat uw kind veel leert en elke dag met plezier naar school gaat. We werken daarom hard aan een fijne sfeer in de groepen. De leerkrachten doen er alles aan om uit uw kind te halen wat er in zit. U als ouder speelt daarbij een belangrijke, stimulerende rol.
 
Basisschool Prins Bernhard is ook een school waar de kinderen naar toe komen om zich een aantal vaardigheden en houdingen eigen te maken. We geven kinderen de kans om hun eigen mogelijkheden te ontplooien. Ze moeten leren om zelfstandig, verantwoordelijk, creatief en kritisch te kunnen leven. Onze school is steeds in ontwikkeling, past nieuwe onderwijskundige ideeën toe en heeft grote zorg voor alle kinderen.

Gelijkwaardigheid tussen mensen is een belangrijk uitgangspunt. Onze kinderen moeten respect op kunnen brengen voor waarden en normen van anderen die zich onderscheiden in kleur, status, handicap, cultuur of geloof.
We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen daarvan. Als het toch gebeurt, grijpen we direct in. We vertellen de kinderen steeds weer dat er regels gelden op school en we leren hen die hanteren.

We hebben als school ten slotte een leeropdracht. We willen leerlingen de kans bieden zich optimaal en ononderbroken te ontwikkelen. Ieder kind heeft zijn of haar eigen kwaliteiten en competenties en aan ons als team de taak om hen daarin te ondersteunen.
Voor vragen en opmerkingen bent u van harte welkom bij de leerkracht van uw kind.

Dag- en lesprogramma
In groep 7 komen, naast de vakken en leerstof van voorgaande leerjaren (waar we op voortbouwen), nog nieuwe vakken aan bod:

  • Blits: Informatieverwerking. (Bronnen: Tabellen, grafieken, naslagwerken, etc.)
  • Engels: algemene basisstof ter voorbereiding op / aansluiten middelbaar onderwijs.
    De methode maakt gebruik van een “Native speaker” en is geheel digitaal. Kinderen werken alleen met een werkboek. Ook leggen zij een portfolio aan dat ze mee zullen nemen naar groep 8.

Ook wordt er in groep 7 veel aandacht besteed aan verkeersonderwijs. De leerlingen maken namelijk dit jaar het VVN schriftelijk verkeersexamen. In het examen staat het gedrag van de kinderen als fietser en voetganger centraal.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de site van VVN: https://vvn.nl/verkeersexamen
 
Afbeeldingsresultaat voor verkeersexamen
Thematisch werken
De maatschappij verandert, onze kinderen veranderen en daarmee verandert ook ons onderwijs.
Uit vele onderzoeken is namelijk gebleken dat leerlingen meer leren als ze vanuit zichzelf gemotiveerd zijn. Zij kunnen echter pas ergens belangstelling voor krijgen als zij ermee in aanraking zijn gekomen. Leerkrachten hebben binnen het thematisch werken een belangrijke taak om bij leerlingen verwondering op te roepen door vanzelfsprekendheden aan de kaak te stellen. Wij willen leerlingen binnen kaders uitdaging en ruimte bieden voor eigen invulling en vragen. Leerlingen krijgen hierdoor meer zicht op hun eigen leerproces en worden hier meer verantwoordelijk voor. Het onderzoekend en samenwerkend leren wordt hiermee ook bevorderd.
Wij zijn dit jaar met dit thematisch werken gestart, waarbij we de zaakvakken met elkaar integreren in één aanbod. De vakken aardrijkskunde, biologie, cultuur en de creatieve vakken gaan we in schoolbrede thema’s aanbieden. Dit gebeurt drie middagen in de week. Elk thema duurt zo'n 6 weken. We sluiten ieder thema af middels een afsluiting waarbij groepen laten zien wat zij binnen dat thema geleerd hebben. 

Op deze manier geven wij vorm aan onze visie en aan de 21ste eeuwse vaardigheden.

Zorg/remedial teaching
Binnen de klas wordt extra hulp gegeven aan uw kind, indien nodig. Dat kan betekenen dat uw kind tijdens de extra instructie in een klein groepje werkt met de leerkracht. Daarnaast is er ook ruimte om tijdens de plannertijd extra hulp/instructie te geven. N.a.v. de cito-toetsresulaten wordt er gekeken welk kind in aanmerking komt voor extra hulp. Aan het begin van het schooljaar wordt tijdens een gesprek door de leerkracht aangegeven welke hulp geboden gaat worden.
 
Kanjer
In groep 7 werken we naast de Kanjermethode, ook met een Kanjercontract. Dit is een contract dat met de kinderen wordt besproken en door hen ondertekend dient te worden.
Houdt een kind zich niet aan het contract, dan zal het kind hierop gewezen worden en indien nodig, zullen stappen ondernomen worden.
 
De Kanjerpen is ook een middel dat naast de Kanjermethode in groep 7 toegepast wordt. Om en om stemmen de kinderen en ik wekelijks op de Kanjer van de week. Deze mag dan een keuze maken uit de speciale Kanjerpennen en daar gedurende de week mee schrijven.
 

 
Planner
Zoals in elke groep, wordt er ook in groep 7 met een planner gewerkt.
Waar ze in groep 6 enkele dagen aan de planner werken, zal dit in groep 7 uitgebreid worden naar een hele week.
Doelen waar we o.a. aan gaan werken dit jaar:

  • Tijdsplanning maken: duur van taken plannen/inschatten.
  • Tijdsplanning bijstellen.
  • 40 minuten zelfstandig aan taak werken.

-Eigen oordeel vormen.

  • Houdt bij meerdere taken het overzicht van wat wanneer moet gebeuren (agenda, actielijstje)
  • Maakt een plan voor de aanpak van een klein project (volgorde van taken, duur van taken, tijdsindeling, benodigdheden)            

-Zelfstandig (door)werken

  • Zet zich langere tijd in voor een taak die hij niet leuk vindt of die niet lukt
  • Houdt zelf de tijd in de gaten om op tijd meerdere taken af te krijgen
  • Werkt 60 minuten zelfstandig aan een taak

-Reflectie op werk

  • Stelt zo nodig zijn tijdsplanning bij (meer/minder tijd nodig)
  • Legt aan anderen uit hoe hij zijn project heeft aangepakt
  • Evalueert eigen werk (balans tussen positieve en negatieve punten)
  • Vormt een eigen oordeel

 
Coöperatief leren
Elke week worden er binnen de klas nieuwe taken verdeeld onder de groepjes. Dit gaat middels de leerling kiezer van coöperatief leren.
Taken die in groep 7 centraal staan:

  • Materiaalbaas: zorgen dat alle groepsleden de benodigde materialen krijgen.
  • Klassendienst: zorgen er na school voor dat de klas netjes is. (Dit gaat volgens een (door de kinderen) opgesteld rooster.)
  • Deurbeldienst: wanneer er aangebeld wordt, zal een kind uit groep 7 de deur openen en de desbetreffende persoon ontvangen.
  • Deurdienst: tijdens de pauze controleren dat er geen kinderen naar binnen gaan. (Elke dag twee andere kinderen.)

 
 
Overige informatie
Gymnastiek
De leerlingen van groep 7 gymmen op dinsdagmiddag van 13.35 tot 14.30 uur. Er wordt verwacht dat ieder kind goed passende schoenen met witte zool bij zich heeft. Daarnaast een gymbroek en T-shirt. Deodorant meegeven aan uw kind, maar dan wel een roller en geen spuitbus! Gezien de korte gymtijd is er geen tijd om te douchen.
 
Huiswerk/agenda
 
Afbeeldingsresultaat voor agenda
 
In groep 7 krijgen de kinderen twee keer per week huiswerk (maak- en/of leerhuiswerk). Dit huiswerk krijgen de kinderen altijd op maandag mee naar huis, voor de woensdag en de vrijdag.
 
Daarnaast leren we de kinderen het gebruik van de agenda. Een agenda is niet verplicht, echter raden we dit wel aan. We willen namelijk de kinderen al leren om hun taken te plannen, hetgeen op de middelbare school ook van ze gevraagd wordt.
Op het bord staat voor wanneer het huiswerk is.
 
Werkstuk en spreekbeurt
Naast de verslagen en presentaties die de kinderen maken in de reguliere lessen, maken de kinderen minimaal één werkstuk en geven daarover een spreekbeurt.
 
Nablijven
Indien uw kind zich, na (meerdere keren) aangesproken te zijn, niet aan de afspraken houdt, zal het met naam op het bord komen staan. Bij herhaaldelijk gedrag, zal er tekens een streepje bij gezet worden. Naam en elk streepje erbij is 5 minuten nablijven. Bij goed gedrag zal er een streep af gehaald worden. De leerling dient zelf de ouders hiervan op de hoogte te stellen na schooltijd.
 
Spullen van thuis
In principe gebruikt uw kind schrijfgerei verstrekt door school. Is reeds afgesproken dat uw kind met ander materiaal schrijft, laat het dan voor de zekerheid nog even weten. Een stressbal o.i.d. mag alleen mee als dat met de leerkracht van groep 7 is afgesproken. Veel kinderen zien een tangle namelijk als een stukje speelgoed. Spullen van thuis worden op eigen risico meegenomen naar school.
 
Telefoon
Indien de kinderen een telefoon mee nemen naar school, wordt die tot nader order ingeleverd bij de leerkracht van groep 7. Hij bewaart de telefoons in een afgesloten laatje. Na schooltijd gaan de telefoons weer mee naar huis.
Vriendelijk verzoek: Houdt u ook het appgedrag van uw kind mee in de gaten?
 
Afbeeldingsresultaat voor gsm tekening
.
 

Delen:
Volg ons op Social Media
Contact info
  • Basisschool Prins Bernhard
  • Cederstraat 4
  • 5037 JD Tilburg
  • T013-4670771
  • Einfo.bernhardschool@tangent.nl
Sitemap
    • Home
    • Onze school
    • Schoolnieuws
    • Jaarkalender
    • Informatie
    • Contact
Tangent
  • Basisschool Prins Bernhard is een Tangentschool.

Copyright Basisschool Prins Bernhard 2021 - Aangeboden door Basisschool Apps 1
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Top