• Home
  • Onze school
    • Sfeerimpressie
    • Groepsaanbod
    • Visie en missie
    • MR/AC
    • Ons team
  • Schoolnieuws
  • Jaarkalender
  • Informatie
    • Praktische informatie
  • Contact
  • Home
  • Onze school
    • Sfeerimpressie
    • Groepsaanbod
    • Visie en missie
    • MR/AC
    • Ons team
  • Schoolnieuws
  • Jaarkalender
  • Informatie
    • Praktische informatie
  • Contact
  • Kom langs!

    Klik hier voor het maken van een afspraak

    Plusklas

    Stopmotion filmpje van Thijs en Wouter!
    Welkom op de website van basisschool Prins Bernhard
  • Kom langs!

    Klik hier voor het maken van een afspraak

    Plusklas

    Stopmotion filmpje van Thijs en Wouter!
    Welkom op de website van basisschool Prins Bernhard
  • Kom langs!

    Klik hier voor het maken van een afspraak

    Plusklas

    Stopmotion filmpje van Thijs en Wouter!
    Welkom op de website van basisschool Prins Bernhard
  • Jaarkalender
    20 feb
    Open dag voor nieuwe ouders
    28 feb
    Afsluiting thema
    1 mrt
    Carnavalsfeest
    4 mrt
    Voorjaarsvakantie
    11 mrt
    Schoolkamp groep 8
    Bekijk het volledige overzicht

Groep 6

Informatie groep 6 2017-2018
We willen dat uw kind veel leert en elke dag met plezier naar school gaat. We werken daarom hard aan een fijne sfeer in de groepen. De leerkrachten doen er alles aan om uit uw kind te halen wat er in zit. U als ouder speelt daarbij een belangrijke, stimulerende rol.
 
Basisschool Prins Bernhard is ook een school waar de kinderen naar toe komen om zich een aantal vaardigheden en houdingen eigen te maken. We geven kinderen de kans om hun eigen mogelijkheden te ontplooien. Ze moeten leren om zelfstandig, verantwoordelijk, creatief en kritisch te kunnen leven. Onze school is steeds in ontwikkeling, past nieuwe onderwijskundige ideeën toe en heeft grote zorg voor alle kinderen.

Gelijkwaardigheid tussen mensen is een belangrijk uitgangspunt. Onze kinderen moeten respect op kunnen brengen voor waarden en normen van anderen die zich onderscheiden in kleur, status, handicap, cultuur of geloof.
We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen daarvan. Als het toch gebeurt, grijpen we direct in. We vertellen de kinderen steeds weer dat er regels gelden op school en we leren hen die hanteren.

We hebben als school ten slotte een leeropdracht. We willen leerlingen de kans bieden zich optimaal en ononderbroken te ontwikkelen. Ieder kind heeft zijn of haar eigen kwaliteiten en competenties en aan ons als team de taak om hen daarin te ondersteunen.
Voor vragen en opmerkingen bent u van harte welkom bij de leerkracht van uw kind.

Dag- en lesprogramma
 
In groep 6 wordt met dezelfde vakken verder gegaan als in groep 5. Hieronder is een globaal overzicht van de leerlijnen te zien.
 
Rekenen: De wereld in getallen (WIG)
In groep 6 werken de leerlingen in het getallengebied tot 100.000. De leerlingen oefenen in het optellen en aftrekken tot en met 10000 en 100000. Daarnaast leren de leerlingen het kolomsgewijs en uiteindelijk ook het cijferend optellen en aftrekken (onder elkaar rekenen). Dit is nieuw, net als het verkennen van rekenen met breuken.
 
De tafels worden onderhouden. Het is belangrijk dat de kinderen deze regelmatig herhalen. Het helpt o.a. om deelsommen beter te maken. In groep 6 delen en vermenigvuldigen de leerlingen met grotere getallen dan in groep 5.
Image result for tafels
 
Optellen, aftrekken en vermenigvuldigen met geldbedragen komt ook aan bod. Naast het betalen en teruggeven van geldbedragen leren de leerlingen ook schattend te rekenen.
Het klokkijken en het gebruik van de kalender wordt herhaald. Tijdsduur wordt bepaald aan de hand van een context.
Het omrekenen van standaardmaten (cm, m / gram – kilo etc.) wordt geoefend.
Tevens leren de leerlingen te werken met schaal en het berekenen van een oppervlakte. Er wordt gewerkt met plattegronden en perspectief.
Nieuw dit jaar is het oefenen met windrichtingen en de verkenning van ruimtelijke figuren.
Er wordt verder geoefend met verhoudingstabellen en het interpreteren van een cirkeldiagram en pictogrammen.
 
Taal en spelling: Staal
De kinderen werken binnen de volgende thema’s: Sport, Amsterdam, Ondergronds, Zeebenen, Spijsvertering, Pronkstukken, Plankenkoorts en Jungle.
De thema’s zullen zoveel mogelijk in volgorde worden gedaan van andere activiteiten in de klas waarbij het kan aansluiten. Dit kan omdat de grammaticalessen (waarin opbouw zit) in de spellingsmethode zijn verwerkt.
 
Image result for staal taal
De spellingscategorieën van groep 5 worden herhaald en er komen nieuwe bij. Elke dag is er een kort dictee van 6 woorden en 1 zin om structureel te oefenen. Tevens is er een werkboek waar oefeningen uit worden gedaan.
 
Aardrijkskunde: Argus Clou
Thema’s: Nederland en het water, Aan de slag (arbeid en productontwikkeling), Een kijkje onder de grond, Geloven op jouw manier en Nederland, een wereldland.
Geschiedenis: De Trek
Thema’s: De gouden eeuw, De eeuw van de uitvindingen, Nederland in WO II en Nederland na de oorlog.
 
Informatieverwerking
Tijdens informatieverwerking oefenen kinderen extra in het omgaan met gegevens. Bijvoorbeeld aflezen van klokken, landkaarten en coördinaten, tabellen en grafieken.
 
Thematisch werken
De maatschappij verandert, onze kinderen veranderen en daarmee verandert ook ons onderwijs.
Uit vele onderzoeken is namelijk gebleken dat leerlingen meer leren als ze vanuit zichzelf gemotiveerd zijn. Zij kunnen echter pas ergens belangstelling voor krijgen als zij ermee in aanraking zijn gekomen. Leerkrachten hebben binnen het thematisch werken een belangrijke taak om bij leerlingen verwondering op te roepen door vanzelfsprekendheden aan de kaak te stellen. Wij willen leerlingen binnen kaders uitdaging en ruimte bieden voor eigen invulling en vragen. Leerlingen krijgen hierdoor meer zicht op hun eigen leerproces en worden hier meer verantwoordelijk voor. Het onderzoekend en samenwerkend leren wordt hiermee ook bevorderd.
Wij zijn dit jaar met dit thematisch werken gestart, waarbij we de zaakvakken met elkaar integreren in één aanbod. De vakken aardrijkskunde, biologie, cultuur en de creatieve vakken gaan we in schoolbrede thema’s aanbieden. Dit gebeurt drie middagen in de week. Elk thema duurt zo'n 6 weken. We sluiten ieder thema af middels een afsluiting waarbij groepen laten zien wat zij binnen dat thema geleerd hebben. 

Op deze manier geven wij vorm aan onze visie en aan de 21ste eeuwse vaardigheden.

Zorg/remedial teaching
Voor kinderen met onvoldoende scores kan er extra oefening aangeboden worden. Deze zorg vindt meestal in de eigen groep plaats, tenzij er een mogelijkheid is om dit door iemand anders dan de leerkracht buiten de groep uit te laten voeren.
Voor rekenen en technisch lezen krijgen leerlingen in het geval van een onvoldoende een handelingsplan (hp). 
Het is fijn wanneer de kinderen bij mindere beheersing ook thuis extra oefenen. De leerkracht kan u tips geven en mogelijk wordt er oefenwerk meegegeven.
 
Het is altijd mogelijk om woordlijsten van het computerprogramma Flits op een USB-stick te laten zetten. Dit is goed om te doen wanneer de DMT-score tegenviel.
Natuurlijk is het thuis lezen en voorlezen altijd nog goed om te doen.
 
Gekeken naar begrijpend lezen is het ook een tip om met uw kind over de inhoud van tekst te praten. Begrijpt het kind ook wat er is gelezen?
Thuis kan ook geoefend worden met Nieuwsbegrip, de methode voor begrijpend lezen. Ieder kind heeft er een inlogcode en wachtwoord voor gekregen.
Afbeeldingsresultaat voor lezen in de klas
Voor het oefenen met het lezen van woorden op tempo, vragen we ouders om een aantal ochtenden te helpen met flitsen van de woorden op een computer.
 
Kinderen die verder zijn met lesstof krijgen vaak aparte afspraken over welk werk wel en niet wordt gemaakt en welke uitdaging zij krijgen.
 
Kanjer
Ook in groep 6 werken we met de methode Kanjer. Vanaf groep 6 gebruiken we ook een werkboek. Dit hanteren we vooral als leidraad. N.a.v. ons leerlingvolgsysteem op het gebied van de sociaal/emotionele ontwikkeling (SCOL) wordt de volgorde van de thema’s bepaald. Wat is nu belangrijk voor deze groep? Wekelijks worden ook kanjeroefeningen gedaan.
 
http://www.obsdeleest.nl/syndeo_data/media/petten.jpg
Planner
In alle groepen werken we met een planner. In groep 6 leren de kinderen vooral te bepalen welke volgorde ze kiezen en hoeveel tijd ze voor de taken nodig denken te hebben. Meestal vinden ze het nog moeilijk om in te schatten hoe lang een opdracht duurt. In de loop van het jaar kunnen ze dit steeds beter bepalen.
 
Wanneer kinderen tijdens de plannertijd extra hulp van de leerkracht krijgen of andere werkafspraken hebben, schrijven ze dit zelf op de planner.
 
Leren leren
In groep 6 wordt verder gebouwd op de voorgaande doelen uit groep 1 t/m 5.
 
-Taakaanpak

  • Stelt prioriteiten wanneer er meerdere dingen tegelijk moeten gebeuren
  • Geeft aan wat hij wel en niet verwacht te kunnen
  • Geeft aan wanneer hij toe is aan een moeilijkere taak
  • Weet van zichzelf of hij moeilijke taken liever uitstelt of juist niet
  • Stelt zichzelf bij een bekende taak een tijdsdoel (dan moet ik het af hebben)
    -Zelfstandig (door)werken
  • Werk netjes en/of snel afhankelijk van de eisen die aan de taakuitvoering worden gesteld
  • Werkt door bij externe afleiding (onderbouw speelt buiten, maken lawaai)
  • Werkt 45 minuten zelfstandig aan een taak
    -Reflectie op werk
  • Geeft aan waar een medeleerling en hijzelf goed of minder goed in is
  • Beoordeelt of hij de juiste prioriteiten heeft gesteld
  • Geeft aan in welke vakken hij goed en minder goed is
  • Onderbouwt zijn mening over de kwaliteit van een gemaakte taak (goed, omdat)
  • Geeft aan waar een medeleerling en hijzelf goed of minder goed in is
  • Evalueert zijn eigen werkdag (zijn alle opdrachten goed uitgevoerd)

Coöperatief leren 
We werken op school met coöperatieve werkvormen. In de maatschappij worden veel sociale vaardigheden gevraagd, vandaar dat we kinderen al op onze school leren om samen te werken met verschillende klasgenoten.
Een voordeel van coöperatieve werkvormen is o.a. dat alle kinderen tegelijkertijd actief bezig zijn, hierdoor zijn ze meer betrokken en enthousiaster bezig met de opdracht. Kinderen leren elkaar kennen en komen in contact met klasgenootjes waar ze op vrije momenten minder snel mee omgaan. Omdat kinderen bij coöperatief werken elkaar antwoorden vertellen en uitleggen is uit onderzoek gebleken dat het leerrendement hoger is.
Om op een prettige manier met anderen samen te werken moeten kinderen beschikken over bepaalde basisvaardigheden.
 
In de klas besteden we speciale aandacht aan vaardigheden die bij de leeftijd van de kinderen uit groep 6 passen:

  1. Elkaar helpen zonder voor te zeggen
  2. Het werk plannen
  3. Richting geven aan de uitvoering van een taak
  4. Af en toe de voortgang samenvatten
  5. Elkaar herinneren aan de opdracht

 
Overige informatie
Huiswerk
Elke week krijgen de kinderen op maandag huiswerk mee. Dit bestaat uit maak- en/of leerwerk. Het is van belang dat u thuis in de gaten houdt of uw kind het huiswerk op tijd af heeft en weer mee naar school neemt. De kinderen moeten hier vaak erg aan wennen. Op het huiswerk zal staan wanneer het geleerd moet zijn of ingeleverd moet worden.
 
Ook worden er afspraken gemaakt over bijvoorbeeld het voorbereiden van een boekenkring. Het is fijn als hier thuis ook aandacht en begeleiding voor is.
Heeft u vragen over opdrachten voor thuis dan kunt u die altijd stellen, graag na schooltijd.
 
Gymnastiek
Groep 6 gymt op donderdagmiddag van 12.45 tot 13.30 uur. Het is van belang dat uw kind elke week de gymspullen bij zich heeft. Beweging is essentieel. Gymkleding bestaat uit; passende gymschoenen, gymbroekje en gymshirt.
 
Materialen
De kinderen krijgen schrijfmaterialen van school.
In principe zijn er geen materialen vanuit thuis nodig. Alleen wanneer dit in overleg met de leerkrachten is afgestemd.

Delen:
Volg ons op Social Media
Contact info
  • Basisschool Prins Bernhard
  • Cederstraat 4
  • 5037 JD Tilburg
  • T013-4670771
  • Einfo.bernhardschool@tangent.nl
Sitemap
    • Home
    • Onze school
    • Schoolnieuws
    • Jaarkalender
    • Informatie
    • Contact
Tangent
  • Basisschool Prins Bernhard is een Tangentschool.

Copyright Basisschool Prins Bernhard 2019 - Aangeboden door Basisschool Apps
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Top