• Home
  • Onze school
    • Sfeerimpressie
    • Groepsaanbod
    • Visie en missie
    • Schoolgids
    • MR/AC
    • Ons team
  • Schoolnieuws
  • Jaarkalender
  • Informatie
    • Praktische informatie
  • Contact
  • Home
  • Onze school
    • Sfeerimpressie
    • Groepsaanbod
    • Visie en missie
    • Schoolgids
    • MR/AC
    • Ons team
  • Schoolnieuws
  • Jaarkalender
  • Informatie
    • Praktische informatie
  • Contact
  • Kom langs!

    Klik hier voor het maken van een afspraak
    Welkom op de website van basisschool Prins Bernhard
  • Jaarkalender
    5 mrt
    Rapport mee naar huis
    8 mrt
    Rapportgesprekken
    17 mrt
    Open dag voor nieuwe ouders
    17 mrt
    Juf Everdien jarig
    22 mrt
    Vergadering GMR
    Bekijk het volledige overzicht

Groep 4

Informatie groep 4 2017-2018
 
We willen dat uw kind veel leert en elke dag met plezier naar school gaat. We werken daarom hard aan een fijne sfeer in de groepen. De leerkrachten doen er alles aan om uit uw kind te halen wat er in zit. U als ouder speelt daarbij een belangrijke, stimulerende rol.

Basisschool Prins Bernhard is ook een school waar de kinderen naar toe komen om zich een aantal vaardigheden en houdingen eigen te maken. We geven kinderen de kans om hun eigen mogelijkheden te ontplooien. Ze moeten leren om zelfstandig, verantwoordelijk, creatief en kritisch te kunnen leven. Onze school is steeds in ontwikkeling, past nieuwe onderwijskundige ideeën toe en heeft grote zorg voor alle kinderen.

Gelijkwaardigheid tussen mensen is een belangrijk uitgangspunt. Onze kinderen moeten respect op kunnen brengen voor waarden en normen van anderen die zich onderscheiden in kleur, status, handicap, cultuur of geloof.
We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen daarvan. Als het toch gebeurt, grijpen we direct in. We vertellen de kinderen steeds weer dat er regels gelden op school en we leren hen die hanteren.

We hebben als school ten slotte een leeropdracht. We willen leerlingen de kans bieden zich optimaal en ononderbroken te ontwikkelen. Ieder kind heeft zijn of haar eigen kwaliteiten en competenties en aan ons als team de taak om hen daarin te ondersteunen.

Voor vragen en opmerkingen bent u van harte welkom bij de leerkracht van uw kind.
 
Vriendelijke groeten,
 
Team Basisschool Prins Bernhard
 
 
In groep 4 borduren we uiteraard voort op de aangeleerde vaardigheden in groep 3. Daarvoor gebruiken we dezelfde en/of aansluitende methodes.

Rekenen

  • het getallengebied tot 100
  • extra tijd aan het automatiseren in het optellen en aftrekken, waarbij de tientaloverschrijding belangrijk is.
  • Het vermenigvuldigen van de tafels 1 t/m 6 en 10.
  • Klokkijken. Bij de klok (digitaal en analoog) komen de hele en de halve uren aan bod en het kwartier wordt geïntroduceerd. De maand- en de jaarkalender worden behandeld.
  • Geldsommen komen veelvuldig aan bod. Er wordt naast de munten gewerkt met de biljetten van 5, 10, 20, 50 en 100.
  • Bij meetkunde worden de m en de cm geïntroduceerd, de oppervlakte zo ook de kg en de liter.
  • Spiegelen en blokkenbouwsel behoren ook tot meetkunde in groep 4.

Lezen
We gebruiken de methode ‘Estafette’ voor technisch lezen. Deze methode sluit aan op Veilig Leren Lezen uit groep 3. Naast deze methode besteden we extra aandacht aan het inoefenen van woordrijen (woordjes lezen). Dit doen we dagelijks met behulp van het Flitsprogramma op de pc, waarvoor ouders worden ingezet, en het inoefenen met een leesmaatje van woordrijen welke wekelijks worden vernieuwd.

Taal 
In onze taalmethode ‘Staal’ besteden we dagelijks aandacht aan spelling. Kinderen gebruiken hiervoor het ‘Staalboek’. In groep 4 wordt naast het aanleren van spellingregels ook een gebaar aangeleerd om de spellingcategorieën op een natuurlijke wijze te leren beheersen. De bijbehorende pictogrammen geven de spellingcategorieën weer.
 
De taalmethode ‘Staal’ omvat een 8-tal thema’s welke telkens starten met een themafilm, waarna nieuwe woorden worden aangeboden. Dit thema, bijvoorbeeld kleding, komt in alle taallessen terug: taalverkenning, spreken en luisteren en schrijven.                                           
Voor het aanleren van nieuwe themawoorden gebruiken we naast de methode ook oefenmodellen, waarbij de kinderen hun woordenschat vergroten door bijvoorbeeld bij de aangeboden themawoorden zoveel mogelijk woorden te benoemen die geassocieerd kunnen worden. Via coöperatieve werkvormen kunnen kinderen elkaar bevragen, bijvoorbeeld door met het gegeven woord een zin te formuleren.
In overleg met ouders bieden we de kinderen de gelegenheid om thuis extra te oefenen met rekenen, lezen of spelling.
 
Thematisch werken
De maatschappij verandert, onze kinderen veranderen en daarmee verandert ook ons onderwijs.
Uit vele onderzoeken is namelijk gebleken dat leerlingen meer leren als ze vanuit zichzelf gemotiveerd zijn. Zij kunnen echter pas ergens belangstelling voor krijgen als zij ermee in aanraking zijn gekomen. Leerkrachten hebben binnen het thematisch werken een belangrijke taak om bij leerlingen verwondering op te roepen door vanzelfsprekendheden aan de kaak te stellen. Wij willen leerlingen binnen kaders uitdaging en ruimte bieden voor eigen invulling en vragen. Leerlingen krijgen hierdoor meer zicht op hun eigen leerproces en worden hier meer verantwoordelijk voor. Het onderzoekend en samenwerkend leren wordt hiermee ook bevorderd.
Wij zijn dit jaar met dit thematisch werken gestart, waarbij we de zaakvakken met elkaar integreren in één aanbod. De vakken aardrijkskunde, biologie, cultuur en de creatieve vakken gaan we in schoolbrede thema’s aanbieden. Dit gebeurt drie middagen in de week. Elk thema duurt zo'n 6 weken. We sluiten ieder thema af middels een afsluiting waarbij groepen laten zien wat zij binnen dat thema geleerd hebben. 

Op deze manier geven wij vorm aan onze visie en aan de 21ste eeuwse vaardigheden.

Overige activiteiten
Naast de hierboven genoemde activiteiten gebruiken we de methode Leefwereld (niet structureel) waarin thema’s als zuivel, insecten, zintuigen enz. aan de orde komen. We hebben de mogelijkheid om leskisten te lenen van het Natuurmuseum, zoals ‘Bomen’ om zowel binnen als buiten de betrokkenheid met de natuur te vergroten.
Voor verkeer gebruiken we de methode ‘Wijzer door het verkeer’, waarin onderwerpen als oversteken, veilig fietsen en bijvoorbeeld weer en verkeer aan de orde komen.
 
Op onze protestants christelijke school komen de kinderen middels onderwerpen als ‘Spijt’, ‘Vergevingsgezindheid’ en bijvoorbeeld ‘Woorden die ertoe doen’, in contact met de Bijbel. De onderwerpen die behandeld en besproken worden zijn gerelateerd aan verhalen uit de Bijbel. Vanuit Trefwoord beleven en bespreken we met de kinderen deze verhalen en onderwerpen. Regelmatig worden deze vergezeld door een lied, welk we zo nu en dan zingen, maar ook gebruiken als afwisseling van lesactiviteiten.
 
Zorg/remedial teaching
In groep 4 zitten de kinderen in tafelgroepjes die na een vakantieperiode wisselen van samenstelling. Tijdens activiteiten van rekenen, lezen en taal zitten de kinderen op basis van de instructie bij elkaar. Er zijn instructieafhankelijke kinderen, instructiegevoelige kinderen en kinderen die na een korte algemene instructie aan het werk kunnen. Instructiegevoelige kinderen zitten veelal aan de instructietafel. Tijdens het plannerwerk krijgen kinderen die moeite hebben met rekenen, taal of lezen extra momenten om met de leerkracht te werken. Extra oefeningen op de pc vinden ook plaats tijdens plannermomenten.
Kinderen die (te) laag scoren op de Cito-toetsen krijgen extra begeleiding middels een handelingsplan. Deze begeleiding vindt veelal plaats onder begeleiding van de eigen groepsleerkracht.
Na een periode van een aantal weken vindt er toetsing plaats op basis waarvan er besloten wordt of het kind de behandelde stof beheerst of dat een verlengde begeleidingsperiode noodzakelijk is.
 
Kanjer
We vinden het belangrijk dat alle kinderen met elkaar kunnen samenwerken. Veiligheid en vertrouwen zijn hierin belangrijke voorwaarden. We bespreken regelmatig de sfeer in de groep en de kinderen verwoorden hun ervaringen na momenten van samenwerking en na pauzes buiten.

We gebruiken de methode Kanjer om kinderen bewust te maken van hun gedrag. De vier kleuren petten symboliseren gedragskenmerken, waarbij we middels verhalen, gesprekjes en oefeningen streven naar de witte Kanjerpet. We spreken kinderen in hun gedrag aan in de Kanjertaal: “Jij bent nu een Kanjer of jij draagt de witte pet”. We zetten ook dramalessen in om uit te beelden.

Planner
Samenwerken vindt ook plaats tijdens specifieke zelfstandige werkmomenten; het werken met een planner (weektakenoverzicht). De kinderen werken met de planner ook aan een doel wat het zelfstandig werken bevordert, bijvoorbeeld: het kind beoordeelt hoe het zijn werk gedaan heeft (werkwijze, snel/langzaam, resultaat). Dit doel wordt voorafgaand aan het plannerwerk besproken.

Leren leren
Dit jaar werken we verder aan de volgende doelen:
-Taakaanpak

  • Bedenkt en vertelt hoe hij een taak gaat aanpakken
  • Voert in ieder geval 2 taken uit binnen werkmoment
  • Plant met hulp van de leerkracht twee taken achter elkaar (binnen één vak)
  • Plant zelfstandig meerdere taken achter elkaar (binnen één vak)

-Hulp vragen

  • Schat in wanneer iemand om hulp gevraagd kan worden en wanneer je moet wachten

-Zelfstandig (door)werken

  • Volgt een stappenplan (geschreven/picto’s) om een grotere taak uit te voeren
  • Houdt zelf de tijd in de gaten om een taak op tijd af te krijgen bijv. m.b.v. time timers

-Reflectie op werk

  • Kijkt naar en praat over overeenkomsten en verschillen tussen eigen en andermans werk
  • Beoordeelt hoe hij zijn taak gedaan heeft (werkwijze, snel/langzaam, resultaat)
  • Vergelijkt het werk met de vooraf gestelde leerdoelen en normen
     

Coöperatief leren
Coöperatief leren is een vorm van samenwerken, waarbij alle kinderen een gelijke deelname hebben. Alle kinderen zijn bij deze samenwerkingsvorm actief en leren daardoor met en van elkaar. Het coöperatief leren kan bij veel leeractiviteiten worden ingezet, zoals bij rekenen, taal, lezen en andere vakgebieden. De leerlingen werken hierbij met wisselende samenstellingen van de groepjes.
 
Het leerrendement wordt hiermee verhoogd, zo is bewezen. Om op deze wijze te kunnen samenwerken is het noodzakelijk dat hierbij bepaalde vaardigheden tot ontwikkeling komen. Dit noemen we sociale vaardigheden.
 
In groep 4 besteden we aandacht aan de volgende sociale vaardigheden:
1.            Vragen stellen aan elkaar
2.            Elkaar een complimentje geven
3.            Met alle groepsleden samenwerken
4.            Elkaar aanbieden iets uit te leggen
5.            Hulpvragen aan een ander
 
Overige informatie 
   
Gym
Groep 4 heeft gym op dinsdagmiddag van 12.45 tot 13.45 uur. Wilt u zorgen voor passende gymkleding? Denk u hierbij ook aan de gymschoenen?   
 
Huiswerk
Het is altijd mogelijk om woordlijsten op een USB-stick te plaatsen en deze thuis te laten oefenen. U kunt hierom vragen en zelf een USB-stick aandragen. Het kan ook voorkomen dat de leerkracht u adviseert om hiermee aan de slag te gaan thuis
 

Delen:
Volg ons op Social Media
Contact info
  • Basisschool Prins Bernhard
  • Cederstraat 4
  • 5037 JD Tilburg
  • T013-4670771
  • Einfo.bernhardschool@tangent.nl
Sitemap
    • Home
    • Onze school
    • Schoolnieuws
    • Jaarkalender
    • Informatie
    • Contact
Tangent
  • Basisschool Prins Bernhard is een Tangentschool.

Copyright Basisschool Prins Bernhard 2021 - Aangeboden door Basisschool Apps 1
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Top